SeaClub
Reģistrācija
  • Baltsails
  • Nirvana

Kad dzīve ir kā pludmale

Tas notiek ar vislabākajiem no mums, cerams, nevienam to neredzot. Bet kas jums jādara, ja jūs uzskrienat uz sēkļa?

Runā, ka pieredzējis burātājs esot cilvēks, kurš kaut reizi ir uzskrējis uz sēkļa. Dažreiz jūs vēlaties piestāt krastā ar nodomu, bet vairumā gadījumu tas notiek nejauši. Visbiežāk tas nav nekas vairāk par nelielām neērtībām, taču ir apstākļi, piemēram, nelabvēlīgs laiks vai bēgums, kuru ietekmē tas var izvērsties nopietni. Jūsu laivu vajadzēs novilkt no sēkļa un tad būs jāpārliecinās par to, lai šie mēģinājumi noritētu veiksmīgi.

Laivas pakaļgala takelāža


Laivas zemūdens daļas ārējo formu vai dzinēja novietojumam nav vērā ņemamas nozīmes. Ja viss notiek ātri, tad piedziņu var sabojāt tāpat kā dzenskrūvi. Tomēr laivām ar piekarināmajiem motoriem pastāv mazāk iespēju neatgriezeniski uzskriet uz sēkļa – jūs varat pacelt motorus un turpināt burāšanu.

Dzenskrūvju motorlaivu korpusa formai nav lielas nozīmes – ar pārvietojamiem vai ātrgaitas korpusiem jārīkojas līdzīgi gadījumos, kad uzskrienat uz sēkļa. Teorētiski dziļš ķīlis var dot sākotnēju aizsardzību stutēm un pakaļgala takelāžai, tomēr maz ir tādu ķīļu, kuri var palīdzēt gadījumā, kad krastā izmestā laiva sāk zvalstīties.

Uzskriešana uz sēkļa

Burājot uzskriešana uz sēkļa parasti notiek ļoti negaidīti, liekot laivai apstāties. Taču, ja esat noenkurojušies, tas var notikt lēnām. Esot tuvu klintīm vai sēkļiem, pretējas bēguma un paisuma straumes, laikapstākļi vai bojājumi korpusā var radīt sarežģījumus, mēģinot tikt nost no sēkļa.

Tikšana nost no sēkļa

Ātra reakcija var aizkavēt vieglu sadursmi, kas kļūst par pilnīgu uzskriešanu uz sēkļa. Gultnei esot cietai un laivai lēni virzoties uz priekšu, virkne belzienu dos pietiekami agru brīdinājumu, lai kapteinis paspētu tikt atpakaļ jūrā.
Par iespējamu uzskriešanu uz sēkļa, ja ir mīksta gultne, vispirms norāda apgrūtināta manervēšana. Šajā gadījumā bojājumi ir mazāk iespējami, tomēr tikt nost no sēkļa var būt sarežģīti, jo gultne “tur” korpusu.
Ja gultne ir dubļaina vai smilšaina, jāpretojas dabiskai reakcijai doties atpakaļ “pilnās burās”. Pretēja dzenskrūves griešanās var izsviest nogulsnes uz priekšgalu, nogremdējot jūs vēl dziļāk. Lēna un piesardzīga atkāpšanās ir vislabākā.

Ieteikumi, kas jādara, kad esat uzskrējis uz sēkļa:

  •  uzmanīgi pārbaudiet temperatūras iegrimes. Tās norādīs vai jūras ūdens ieplūde ir uzsūkusi netīrumus un nogulsnes, kas var radīt bojājumus dzinēja dzesēšanas sistēmā;
  • izslēdziet dzinējus nekavējoties, ja ir straujš kāpums temperatūrā;
  • ja iespējams, meklējiet palīdzību no kāda cita kuģa, lai tikšana nost no sēkļa būtu veiksmīgāka.


Iestrēgšana

Iespējams, ka tūlītēji pasākumi nepalīdz laivai tikt atpakaļ jūrā, taču jūs nedrīkstat krist panikā. Pirmkārt, ir jānomierinās un kārtīgi jāapdomā ko darīt gadījumā, ja esat uzskrējuši uz bēguma.
Ieteicamā rīcība:

  • izslēdziet dzinējus un pārliecinieties, ka jūsu komanda ir uzvilkusi glābšanas vestes;
  • meklējiet bojājumus, piemēram, sūces tilpnēs;
  • pārbaudiet degvielas un ūdens daudzuma līmeni;
  • atzīmējiet savas laivas atrašanās vietu un atzīmējiet to GPS (MOB taustiņš ir noderīgs);
  • sagatavojiet glābšanas plostus un ekipējumu;
  • ja nepieciešams, sūtiet ziņu citiem kuģiem tuvākajā apkārtnē, lai tos brīdinātu.


Paveicot šīs darbības, nepieciešams novērtēt situāciju:

  1. Atzīmējiet laiku un precīzu atrašanās vietu kartē, norādot savu kursu.
  2. Pārbaudiet straumju tabulā garo viļņu un īsviļņu laikus un diapazonu, paisuma un bēguma straumes un laika prognozes.
  3. Pārbaudiet vai laiva ir kārtībā, vai tā ir stabila un kādas būs laikapstākļu, straumes, paisuma un bēguma sekas.
  4. Ja neesat pārliecināts par to, kāda ir gultne, un ja jums ir mazliet laika, varat izvietot piepūšamo laivu un izmērīt dziļumu. Tas var palīdzēt noteikt ūdens dziļuma virzienu.

Novilkšana no sēkļa bez citu palīdzības

Diemžēl daudzi mazāku laivu kapteiņi nevadā līdz otru, mazāku enkuru, kas palīdzētu galvenajam enkuram, lai gan tas noteikti varētu palīdzēt pavilkt un novērst laivas tālāku aizpeldēšanu jūrā, ja laiva uzskrējusi uz sēkļa. Ja korpuss ir vesels un jūs esat uz paisuma, tad pavelkot enkuru, visticamāk, laiva peldēs prom. Ja ir iespējams samazināt iegrimi, droši variet pārvietot savu komandu uz peldošas bāzes. Lai gan jums varbūt vajadzēs izmantot bāzi, lai enkuru izmestu pietiekamā attālumā no laivas, tiklīdz esat nostiprinājuši vienu enkura galu pie pakaļgala spailes.

Straumei pastiprinoties, prātīgi darbinot dzinēju, laivu var apšūpot ap enkuru tā, ka priekšējo var izmantot pēc iespējas ātrāk. Bēguma laikā izmantojiet gultnes takelāžu, lai neļautu laivai griezties ar bortu pret krastu, jo tas var novērst dzinēju darbināšanu, kas nepieciešama laivas novilkšanai.

Ja laiva ir uzskrējusi uz sēkļa atklātā krastā un gultne ir cieta, bet jūra – nemierīga, tas var būt bīstami. Šādā gadījumā vajadzētu izmantot visus resursus, lai laivu ar enkuru novilktu no sēkļa. Ja tas tomēr neizdodas, galveno enkuru nepieciešams izmest ar visām enkurķēdēm, bet mazo enkuru izmest tālāk atpakaļ. Tiklīdz rodas iespēja laivu atbrīvot, velciet laivu aiz mazā enkura troses, virzot laivu uz enkura pusi. Labvēlīgos laikapstākļos galveno enkuru var pacelt un ievilkt mazāko enkuru, nelabvēlīgos - iespējams ietaupīt laiku, izliekot buru ķēdi vēlākam laikam un to saritinot pirms mazā enkura izbīdīšanas. Pazaudēt enkurus vai ķēdes ir sīkums.

Novilkšana no sēkļa ar citu palīdzību

Tikt nost no sēkļa, protams, ir vieglāk ar kāda cita kuģa palīdzību, taču ir svarīgi noskaidrot, vai palīdzība ir vienkārši izvilkšana vai izglābšana. Noteikumi par to ir iekļauti jūras likumdošanā un aptver gadsimtiem ilgu kuģošanas vēsturi un tradīcijas. Garām braucošām laivām ir tādas pašas tiesības pieprasīt izglābšanu kā profesionāliem glābējiem, un svarīgi ir saprast pirms viss sākas, kas iesaistās. No vārda izglābšana nevajag baidīties, jo atlīdzība par izglābšanu ne vienmēr ir augsta,  īpaši tad, kad bez tās var zaudēt laivau vai pat dzīvību.

Piebraukšana krastā

Motorlaivas krastā piebrauc tikai ļaunākajā gadījumā un pārsvarā tāpēc, ka ir bojātas un brauc pārāk ātri, lai sūknējot un izsmeļot ūdeni, varētu turēties pretim ūdens iekļūšanai laivā. Ārkārtas gadījumā instinkts liek vadīt laivu līdz tuvākajai sauszemei, kas var šķist vislabākais risinājums. Taču pēc kāda laika būs jāizvērtē, kāds piestāšanas veids jums dos vislabākās iespējas nokļūt atpakaļ jūrā. Jūsu mērķis ir piestāšana krastā ar vienu piegājienu, tāpēc, ja iespējams, izvēlieties tādu krastu, kas ir lēzens, nevis stāvs un kurā nebūtu klintis vai citi šķēršļi.

Piebarucot krastā ieteicams pilnībā izslēgt dzinējus, ar priekšgalu atrasties pret jūru un dreifēt ar pakaļgalu pret pludmali. Galveno enkuru vajadzētu izmest tuvu pie krasta un ļaut apmēram 10 metriem troses izritināties pirms tās apturēšanas. Laivai jābūt ar priekšgalu uz bangām, kamēr jūs lēni virzāties atpakaļ jūrā, iespējams, riskējot sabojāt pakaļgala takelāžu, taču tādā veidā būs vieglāk tikt nost no sēkļa.

Notikumu kalendārs
2019-10 Septembris 2019
P O T C P S Sv
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30