SeaClub
Reģistrācija
  • Nirvana
  • Baltsails
2006-07-07
Ievietoja: Kategorija: Praktiski padomi

Mārketings, apkalpošanas serviss un nākotnes tendences

Mārketings

Jahtu marketingsJahtu un kuteru tirdzniecībā, tāpat, kā jebkura produkta tirdzniecībai mūsdienu biznesa vidē būtiska nozīme ir mārketingam. Izmantojot (izplatot) pazīstamu ražotāju kuģošanas līdzekļus, produktu jau raksturo tā “brends”, taču Latvijā lielākajai daļai patērētāju (vismaz jauno potenciālo pircēju) tie ir samērā sveši, tādējādi dīleriem būtu jāvelta pastiprināta uzmanība tieši mārketinga un patērētāju informēšanas darbībām. Runājot par televīziju, kā mārketinga kanālu, kā atzīst paši dīleri, tas pilnīgi atkrīt. SIA “Sealane” tirdzniecības menedžeris Jānis Boks portālam SeaClub.lv atklāja, ka pirms 4 gadiem viņa pārstāvētā kompānija bija izvietojusi reklāmu televīzijā, taču atdeve bija neatbilstoši zema. Iedarbīgāk varētu būt informācijas izvietošana internētā, izziņu katalogos un meklētājos. Vēl tāds izplatītāks mārketinga instruments ir autosporta sponsorēšanas pasākumi. Taču kopumā īpašas mārketinga un PR kampaņas un aktivitātes Latvijā netiek organizētas.

Kā atklāj Latvijas jahtu un kuteru dīleri, tiek organizēti testa braucieni kā sava veida mārketinga pasākumi. Tie, protams, netiek organizēti, ja jahta ir pilnīgi jauna, ka arī klientam ir jārada iespaids, ka viņš varētu būt reāls pircējs.

Primārais pasākums ir ikgadējā izstāde “Riga Boatshow”, kas notiek aprīlī un pulcē visus lielākos laivu un kuteru tirgotājus. Bieži arī paši nākamie klienti atrod dīlerus, jo pamana piestātnē esošos tirdzniecībā esošos “kuģus”, jo tie pamatā atrodas apmeklētāju acij neslēptā vietā. Tādējādi ir jāsecina, ka būtisks dīleru realizāciju veicinošs apstāklis ir “preces” pieejamība publiskās piestātnēs, vēlams centrā vai vietās ar augstu potenciālo pircēju apmeklējuma iespēju.

Arī Eiropas lielāko dīleru pieredze ir orientēties uz specifisku mērķauditoriju, kas ir samērā šaurs patērētāju slānis. Noteikti nav vērts griezties pie tik plaša cilvēku loka kā tas ir televīzijā, atzīs dīleru pārstāvji. Tā nav plaša patēriņa prece. Vispiemērotākie šādā ziņā ir specializētie žurnāli, kā, piemēram, viens no tiem ir “Boating Magazine”, kur informācija tiek klasificēta visu ūdens transporta līdzekļu cienītājiem - gan tirgotājiem, gan laivu īpašniekiem šis ir pieņemams informācijas apmaiņas veids.

Apkalpošanas serviss

1Sadarbība tirdzniecības dīleriem ar kuteru un jahtu remonta sniedzējiem notiek, taču tā nepieciešama ļoti bieži, tādējādi dīleru uzņēmumi Latvijā paši orientē lielu daļu sava biznesa tieši uz servisa pakalpojumu sniegšanu saviem klientiem. Dīleriem parasti ir pašiem savi apmācīti un sertificēti mehāniķi, kā arī remonta darbiem atbilstošas telpas. Kopumā apkalpošanas serviss – tā cena un kvalitāte ir līdzīgas.

Papildus pakalpojumi un aprīkojums

Kuģošanas līdzekļu aprīkojuma izvēles iespējas ir ļoti plašas atkarībā no vēlmēm un nepieciešamības – sākot no primārās drošības pasākumiem, kā glābšanas vestes un riņķi, līdz modernām navigācijas iekārtas, rācijām, radariem un cita aprīkojuma.

Piemēram, kompānijai “Selane” no piedāvātajiem papildus pakalpojumiem ir pieejama ietilpīga laivu piestātne, ko izmanto gan klienti, gan arī cilvēki, kas pamanījuši šo iespēju nejauši. Katru rudeni klientu laivām tiek taisīta ieziemošana, lai nesasaltu motora bloks, portālam seaclub.lv stāsta “Selane” tirdzniecības menedžeris Jānis Boks.

Kruīzu organizēšana, izbraucieni, transfērs, tūrisma tūru organizēšana Latvijas dīleru vidū netiek praktizēta. Tāpat, lielākajiem Latvijas jahtu un kuteru tirdzniecības dīleriem sadarbības projekti ar citiem jūras nozares uzņēmumiem, organizācijām un pašvaldībām ir notikuši tikai reizēm - gadījuma pēc. Šī niša vēl nav pietiekami attīstīta, taču pie tā varētu piestrādāt un papildināt pakalpojumu klāstu sadarbības ceļā.

Nākotnes tendences

Jahtu un kuteru biznesa attīstība Latvijā ir neapšaubāma. Jahtu un kuteru attīstība Latvijā vēl turpmākos 5-10 gadus noteikti ies tikai uz augšu. Tāda tendence varētu saglabāties, kamēr vien ekonomiskas līmenis nolīdzināsies ar Eiropu. Svarīgs aspekts ir ostu un piestātņu attīstība, kas veicina ne vien industrijas pieaugumu un vietējo interesi par šo sfēru, bet arī ārvalstu “ūdens tūristu” pieaugumu. Mazajās Latvijas ostās, kā Salacgrīva, Skultes osta, Mērsrags u.c. pamazām noris attīstības process, taču līdz šim bija pārāk mazs pašvaldības atbalsts, bet iespēja piesaistīt ES finansējumu, paver mazo ostu attīstībai lielākas perspektīvas. Būtiski jūtams pieaugums mazo motorlaivu tirdzniecībai, jo papildinājies ir vidēji nodrošināto cilvēku slānis, kuri to var atļauties. Lielo klientu attīstības pieaugumu ir grūti prognozēt. Latvijā tomēr ir samērā neliels tirgus un augsti materiāli situētais slānis ir samērā neliels. Taču, lai arī, piemēram, Igaunijā turīgo cilvēku skaits nav īpaši lielāks, jahtu un kuteru industrijas attīstība ir daudz augstākā Līmenī, nekā Latvijā un arī “kuģu” tirdzniecības apjomi ir lielāki, tādējādi var secināt, ka Latvijai tuvākajos gados uz šī fona ir ievērojamas attīstības perspektīvas. Šis bizness jau vispār ir balstīs uz cilvēku tieksmi pašapliecināties, kā arī izvēlēties sev pietiekami elitāru hobiju. Jo jahtas un kuteri kopēju vajadzību skalā noteikti ir apakšgalā, jo tas tomēr ir pēdējais, ko cilvēkam varētu ievajadzēties;).

0 cilvēki ir atstājuši komentārus par šo rakstu

Atstāj savu komentāru

Notikumu kalendārs
2020-11 Oktobris 2020
P O T C P S Sv
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  
no events