SeaClub
Reģistrācija
  • Baltsails
  • Nirvana
2007-03-19
Ievietoja: Kategorija: Praktiski padomi

Jahtu-navigācija un aprīkojums. (3)

 

Navigācijas iekārtas

Ir lietas, kas ir vienlīdz svarīgas gan jahtu, gan kutera vadītājam. Tāpēc šoreiz, par savu piedāvājumu sīkāk pastāstīs AGS Elektronikas Tirdzniecības menedžeris Rauls Eglītis.
                                                                                                                                                                                       
Ik reizi dodoties ceļā mums ir jānokļūst no punkta A uz punktu B pa maksimāli drošāko ceļu. Tad, maršrutu plānojot, mēs izvēlamies, lai ceļš būtu pēc iespējas īsāks un ainaviskāks. Tāpēc pirmais nosacījums drošībai ir jebkurā brīdī zināt kuģa, jahtas, kutera atrašanās vietu.

Agrāk jūrnieki savu pozīciju krastu tuvumā noteica pēc vizuāliem peilējumiem un atklātā jūrā pēc saules un zvaigznēm. Mūsu dienās pozīcijas tiek noteiktas pēc GPS (globālās pozicionēšanās sistēmas). Lai nu man piedod vecie jūras vilki,bet pat samērā sliktas kvalitātes GPS dod pozicijas precizitāti, kur kļūda nepārsniedz 10 metrus. Tādu precizitāti nedos neviens vizuālais peilējums. Protams, ierobežotos manevrēšanas apstākļos mēs vadāmies pēc bojām un navigācijas zīmēm. Senču iemaņas noteikti palīdzēs orientēties, ja tehnika atsakās darboties,bet ,drošības apsvērumu dēļ,tehniku vajadzētu dublēt.Piemēram viens GPS varētu būt sarežģītāks un stacionārs,savukārt otrs vienkāršāks ar autonomu barošanu no batarejām.Vienkāršākie GPS nosaka atrašanās vietas ģeogrāfiskās koordinātes,kustības virzienu un ātrumu attiecībā pret grunti.Var arī plānot maršrutu ar vairākiem pagrieziena punktiem.Parasti maršrutu atliek uz papīra kartes,tad pagrieziena punktus ievada GPS. Brauciena laikā pozīcija tiek attiecīgi atzīmēta uz kartes.

 

Navigācijas iekārtas

Lai nebūtu jāpatērē dabas resursi papīra un zīmuļu veidā, kā arī jāvelta laiks darbam ar kartēm, ir izdomāts Karšu Plotteris. Tas ir kā ,,2 in 1”! Uz displeja redzama kuģa atrašanās vieta un uz kartes, var redzēt kā notiek tava peldlīdzekļa kustība. Tiek uzrādīts ātrums, virziens, kā arī var noteikt attālumu līdz kartes atzīmētajiem objektiem, iegūt informāciju par navigācijas zīmēm, ielikt kursu, mainīt mērogu un vēl un vēl...

Lai droši nokļūtu galā mēs, protams, visi ievērojam 1972. gada Konvenciju par starptautiskajiem kuģu sadursmju novēršanas noteikumiem.Te gan jahtu un kuteru vadītājiem derētu atcērēties,ka lielajam kuģim sadursmes sekas ar jahtu bus nenozīmīgas,bet jahtai visdrīzākais-letālas.No lielajiem labāk ieturēt drošu distanci,jo viņiem veikt manevru ir daudz grūtāk.Vadot tirdzniecības kuģus,man bieži ir bijušas sarežģītas situācijas jahtu vadītāju haotiskās un neprognozējamās rīcības dēļ.

Vēl gribu pastāstīt,ka lielo kuģu vadītāji sardzes laikā cenšas izdarīt daudzos papildu darbus,stūrmaņi ir ari Fillipīnieši un Co,tāpēc sargieties paši un Dievs, lai jūs sargā!

 

Navigācijas iekārtas

Ja jūsu rībā ir VHF Radiostacija, kas darbojas uz 16 kanāla,jūsu izredzes izdzīvot stipri palielinās.Jūs varēsiet izsaukt citus kuģus,sazināties ar glābšanas dienestu un izsaukt ostu dienestus.VHF radiostacijas jahtām pārsvarā ir divu veidu-stacionārās ar sazināšanas attālumu aptuveni 25 jūdzes un pārnēsājamās ar sazināšanās attālumu 5 jūdzes.Secinājumi jau paliek jūsu ziņā.

Kas notiek,ja pēkšņi pasliktinās redzamība? Ar atrašanās vietu un sazināšanās iespējām sāk kļūt par maz. Te var glābt tikai Radars. Mūsdienu radari aprīkoti ar tādām funkcijām, kas ļauj noteikt citu kugu ātrumus,virzienus un sadursmes draudus, tā, ka diezgan droši varam turpināt iesākto ceļu, protams ievērojot pastiprinātu piesardzību.Mūsdienu tendence jahtu aprīkojumā ir Navigācijas Stacijas ,,3 in 1”-GPS,Karšu Ploteris un Radars.Ja migla pārsteidz uz kuģu ceļa un nav radara,ietecams novirzīties nost no satiksmes plūsmas un ievērot maksimālu uzmanību.Vislielākie draudi ir lielie kuģi.Tie mēdz būt ļoti veci, ar radariem,kas nelielu buru jahtu ar plastmasas korpusu parāda tikai 300 metru attālumā.Priekš manevra var būt par vēlu (Skatīt Fillipīnieši un Co). Tā kā Radars var izrādīties ļoti noderīgs arī Tev.

Vislabākais variants ir ,,4 in 1” , kad navigācijas stacija ietver arī eholoti.Sevišķi svarīgi tas ir tādiem ļaudīm,kam patīk vizināties nepazīstamos un seklos ūdeņos.

1Diemžēl jāatzīst,ka lielā ātrumā eholote būs neefektīva,kaut vai tikai tādēļ,ka neatliks laika manevram,straujas dziļuma izmaiņas gadījumā.Tāpēc šādās vietās mēs pārvietojamies ar minimālu ātrumu.Daudzi jahtu īpašnieki nevēlas urbt korpusā caurumus,kas ir nepieciešami jūtīgā elementa uzstādīšanai. Taču tad jau izvēle ir jūsu rokās.

Nobeigumā gribētu vien atgādināt,ka baudot saullēktus un saulrietus jūrā galvenais ir neaizmirst,ka noteikti ir kāds,kas mūs gaida mājās.Labs navigācijas aprīkojums rādīs mums ceļu un glābs kritiskās situācijās,tomēr galvenais ir būt Jūrniekam ar lielo burtu.

Visu, kas saistīts ar GPS, Navigāciju, radariem, meklējiet mūsu saitā www.ags.lv vai iegriezieties pie mums Katrīnas iela 5, Rīgā.

P.S. Filipīniešiem nav nekā kopīga ar Filipīnu salu iedzīvotājioem.Lūdzu nepārmest man rasismu!Fillipīnieši ir neprofesionāli un negodprātīgi kuģu vadītāji.

7 pēdas zem ķīļa!

Rauls Eglītis
AGS Elektronikas
Tirdzniecības menedžeris

Birkas: Navigācija Rauls Eglītis AGS Elektronikas 

3 cilvēki ir atstājuši komentārus par šo rakstu

  • Edgars
    2009-09-16

    Par to ka Fillipīnieši ir neprofesionāli un negodprātīgi kuģu vadītāji nu gan varēji paklusēt. Ja tu būtu ar viņiem kādreiz pastrādājis, tad gan neatļautos tā runāt.
    Es saprotu, ka esi tirdzniecības menedžeris, un GPS jāpaslavē. Tikai jāatceras, ka ļoti daudz avārijas radušās no pārlieku uzticēšanās uz GPS.

  • Andrejs
    2011-03-28

    Tiesi Taa!
    Pievienojos Edgaram!

  • Gunārs
    2012-12-29

    Angļu kanālā prāmjus un citus smagsvarniekus aprīko ar kamerām gar bortiem un liek papildus sardzes vīrus, ta ka taisnība vien būs filipiem.

Atstāj savu komentāru

Notikumu kalendārs
2019-08 Jūlijs 2019
P O T C P S Sv
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31