SeaClub
Reģistrācija
  • Nirvana
  • Baltsails
2008-02-11
Ievietoja: Kategorija: Izklaide

Kas kopīgs ārzonai ar jahtām?

Vārds ārzonas kompānija ir tulkojums no angļu Offshore Company. Būtībā ārzonas vai mapītes* kompānija neatšķiras no jebkuras citas kompānijas un tajā nav nekā maģiska vai īpaša. Ārzonas kompānija var nodarboties ar jebkuru biznesa veidu un, tāpat kā mums Latvijā tik pierastās SIA (sabiedrība ar ierobežotu atbildību), arī ārzonas kompānija var būt tieši tāda pati. Šādas kompānijas atbildība ir ierobežota ar kapitālu, ko kompānijas īpašnieki ir ieguldījuši tajā. Ārzonas kompānija ir pieņemams biznesa veids, kurā starpība ir nodokļu likmēs, ko ir piemērojusi valsts, kurā šī kompānija atrodas. Parasti šīs nodokļu likmes ir ļoti zemas vai tādu nav vispār. Papildus zemajiem nodokļiem ārzonas kompānijām ir vienkāršāka administrēšana un tās parasti ir daudz konfidenciālākas. Informāciju par kompānijas īpašniekiem vai par viņu nodarbošanos nevares iegūt, ielūkojoties Seišelu salu Lursoftā.

Latvijā mums par šādām kompānijām ir cits priekšstats. Daudzkārt medijos izskanējušās skandalozas lietās par nodokļu nemaksāšanu un valsts nozagšanu tiek minēts tieši šis vārds - ārzonas kompānija jeb „ofšors”. Neskatoties uz to, ka Latvijā notiek lielas krāpšanas un nodokļu nemaksāšana, uzņēmējam, pieminot tā saistību ar ārzonas kompāniju, tiek uzlikts zīmogs – krāpnieks, blēdis vai nodokļu nemaksātājs, kas var izrādīties aplams pieņēmums. Ja cilvēks nodarbojas ar godīgu biznesu un viņa mērķis nav krāpšana, tad ārzonas kompānijā nav nekā slikta.

Burātājiem tik labi pazīstamajā žurnālā Yachting World tiek reklamētas angļu kompānijas ar 50 gadu stāžu, kuras piedāvā legālu nodokļu nemaksāšanu. Rodas jautājums, kā notiek šī legālā nodokļu nemaksāšana un kāds tam sakars ar jahtām? Lai šī legālā nodokļu nemaksāšana būtu vienkārši saprotama, iedomāsimies kādu piemēru. Pieņemsim, ka pirms kāda laika esat saņēmis lielu mantojumu un daļu no šis naudas tērēsiet jahtas iegādei. Nolēmāt iegādāties „Shipmen 80”.

Šīs jahtas cena, to pienācīgi aprīkojot, būs 4,8 miljoni eiro pirms nodokļu nomaksas. Pirms pārskaitīt naudu kompānijai, kas ražo šīs jahtas, Gernsi salā piereģistrēju ārzonas, vai tā saukto mapītes kompāniju un tās kapitālā ieguldīju 4,8 miljoni eiro. Kompānija neatrodas Eiropas Savienībā un iegādātā jahta faktiski tiek eksportēta. Par jahtu nav jāmaksā nodokļi, kas ir pilnīgi legāli. Šajā gadījumā iegūtie nodokļi nav vienīgais pluss, kas mērāms kā gandrīz 900 000 eiro, ja gribētu burāt zem Latvijas karoga. Jahtas apsaimniekošanas izmaksas ir ≈ 10% gadā no jahtas vērtības. Lietojot jahtu Eiropas Savienībā, ik reizi iegādājoties degvielu, tā tiks eksportēta ārā no savienības un tai tiks piemērota zemāka nodokļu likme. Veicot jahtas ikgadējo apkopi vai kādu lielāku remontu, par kuriem arī nebūs jāmaksā nodokļi. Tas pats attiecinām arī uz ostu maksām. Ja jūsu kompānija algos kapteini, tad kapteinim par sociālajām iemaksām būs jārūpējas pašam, ja viņš nebūs tās salas pilsonis, kurā jahta reģistrēta. Gan lielu, gan mazu lidmašīnu īpašnieki arī izmanto līdzīgu praksi.

Valstu, kurās ir iespējams piereģistrēt jahtas ir daudz, minēšu dzirdētākās – Džordžija, Libērija, Beliza, Kaimanu salas, Panama, Vanuatu, Honkonga, Britu Virgiņu salas, Dominika, Gernsi, Monako, Malta, Kosta Rika, Bahamas u.c.

Ja vēlēsities piereģistrēt nelielu jahtu, kuras degvielas tanki ir mazāki par tonnu vai jahtas pašizmaksa un uzturēšanas izmaksas nav lielas, tas droši vien ilgtermiņā neatmaksāsies. Vienas mapītes kompānijas uzturēšana izmaksas ir, sākot no 1000 eiro gadā. Protams, palielinot apgrozījumu, palielināsies arī izmaksas, bet jebkurā gadījumā zaudētajos nevar palikt.

*Mapītes – nereti vietējie uzņēmēji apkalpo daudz šādu kompāniju un sākotnēji šāda kompānija neaizņem vairāk kā vienu mapīti.

Oskars Stopiņš

0 cilvēki ir atstājuši komentārus par šo rakstu

Atstāj savu komentāru

Notikumu kalendārs
2020-01 Decembris 2019
P O T C P S Sv
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
no events