SeaClub
Reģistrācija
  • Nirvana
  • Baltsails
2007-04-09
Ievietoja: Kategorija: Izklaide

Burāšanas pirmsākumi Holandē

Bez šaubām, var apgalvot, ka jahtu pirmsākumi meklējami Zeeland reģionā Holandē. 16. gs. beigās un 17.gs. sākumā Holande izveidojās pirmā pasaules jūrniecības nācija. Tā bija vairāk tirgotāju flote, kuras karogus pazina septiņās jūrās.

Šajā periodā holandiešu ostās savu mājvietu bija radušas aptuveni 3500 kuģi ar kopējo kravnesību ap 600 000 tonnu. Lai gan lielākā daļa šo laivu bija domātas kuģošanai seklos piekrastes ūdeņos, tomēr arī to aprīkojums un navigācija, kas bija lielākajai daļai laivu, ļāva burāt arī pāri okeānam. Drīz vien Holande izmantoja iespēju un attīstīja komerciālu satiksmi pa jūru. Tā ļoti ātri kļuva par valsts un vidējās klases uzņēmēju vadītu un organizētu satiksmi, kas bija nepārprotami „atvērta” iedzīvotājiem. Viņu jahtas bija tik greznas, ļoti labi dekorētas un apzeltītas, ka drīz kļuva slavenas kā speeljachten jeb izklaides jahtas.

Šo jahtu izplatība bija tik ātra un neapturama, ka pirmā osta, kas tika izveidota izklaides jahtām, bija Amsterdamā 1622. gadā. Pēc trīs gadiem radās nepieciešamība pēc otras ostas, jo pirmā bija kļuvusi par mazu. Vēl pēc divdesmit gadiem tika būvēta arī trešā osta izklaides jahtām. Šis mazo jahtu (jahtu garums nebija lielāks par 33 pēdām, vidējais garums bija 20 pēdas) „parks” bija domāts ekskluzīvi tikai izklaidei. Dažādas gleznas ir kā pierādījums no tā laika fenomena, kas attēlo valsts sabangotos iekšējos ūdeņus, kas haotiski piepildīti ar mazām laivām.

Ieejot trešajā gadu tūkstotī, holandiešu jahtu tehniskās iezīmes, arhitektūra un sasniegtā pasaules slava nebija zaudējusi savu ievērību. Franču, angļu, spāņu un portugāļu, amatnieki laivas gatavoja, balstoties uz vienkāršu modeli, kas sastāvēja no galeona (laiva ar augstām sānu malām, senu vēsturi), taču tā bija vairāk piemērota pārvadāt pēc iespējas vairāk lielgabalus nekā derīgas kravas. Holandiešu laivas atšķīrās ar kuģu korpusiem. Tos tik ātri nepārņēma citu valstu amatnieki, un tie ir saglabājušies nemainīti arī līdz mūsu dienām. Holandiešu laivas atšķīrās arī ar savu neparasto korpusu formu. Tajā laikā lielākā daļa laivu korpusu aizmugurējā daļa bija neapstrādāta un mitra (ar izņēmumiem, kas burāja pa Vidusjūru, jo tās nebija domātas kravu pārvadāšanai, bet vairāk ātriem uzbrukumiem). Savukārt, holandiešu laivu korpusi bija rūpīgi apstrādāti, īpaši kuģu priekšgals. Šādi kuģu korpusi bija īpaši piemēroti, spēcīgiem un sekliem ūdeņiem. Korpusa apakša bija lēzena, kas nodrošināja maksimālu kravnesību seklos ūdeņos. Sānu pretestību nodrošināja divi sānu aizsegi, ko varēja nolaist ūdenī – vienkārša un unikāla sistēma, kas raksturīga holandiešu jahtām.

Var arī apgalvot, ka šo jahtu takelāža bija unikāla šim laikmetam, kurā visiem burāšanas kuģiem bija kvadrātveida vai trijstūrveida (Vidusjūras burātāju vidū) buras.

Vislielākais paradokss ir tas, ka, raksturojot pasaules pirmās jahtas, var redzēt, ka, būvējot tās mūsdienās, tiek izmantoti tādi paši vai līdzīgi tehniskie parametri.

 

Rakstu sagatavoja Oskars

0 cilvēki ir atstājuši komentārus par šo rakstu

Atstāj savu komentāru

Notikumu kalendārs
2017-04 Marts 2017
P O T C P S Sv
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
no events