SeaClub
Reģistrācija
  • Nirvana
  • Baltsails
2007-12-10
Ievietoja: Kategorija: Izklaide

Burāšana pa sauszemi

Teksts: Orms Valtsons
Attēli: Blokart


1Burāšana pa sauszemi ir pazīstama tikpat sen kā burāšana pa ūdeni. Blokart sauszemes burāšanas aizsākumi ir meklējami pirms 6 gadiem Jaunzēlandē, kad Mattam un Paulam Beckettiem radās spoža ideja mazo kartingu apvienot ar burām. Rezultātā tika izgudrots interesants, ātrs un kompakts ekstrēmā sporta līdzeklis, kuru var ievietot jebkurā pasažieru automašīnā un kura montāža neprasa vairāk kā 5 minūtes. Braukšana ar buru kartingu vai burāšana pa sauszemi kā jauns sporta veids strauji iekaroja popularitāti visā pasaulē, bet šoziem sasniedza arī Igauniju.

Kā es Jurmala apkārtnē braucu ar buru kartingu


Ir vējains sestdienas rīts Jurmala. Pludmalē ir sastopami daži vientuļi cilvēki. Vēja ātruma mērītājs rāda 10 -12 m/s, vējš pūš no ziemeļiem. Izjūtu fizisku vajadzību pēc burāšanas. Azarts pilnībā pārņem mani. Atveru automašīnas aizmugures lūku, izceļu savu burinieku un novietoju to zālē. Vai brīnaties, kādā veidā burinieks ievietojas automašīnā? Lieliski ievietojas, jo blokart sauszemes burinieku pat somā paņemt uz pludmali un salikt to darba kārtībā 5 minūšu laikā.

Ātri salieku sauszemes burinieku (buru kartingu) braukšanas kārtībā: izvēlos 4 m2 buru, pārbaudu vēlreiz visas savienojumu vietas un uz stūres novietoju GPS. Tagad vēl uzlikt ķiveri, brilles, cimdus un esmu gatavs piedzīvojumam ar sauszemes burinieku.

Iesēžos buriniekā, Uzbudinājums un Satraukums min man uz pēdām. Kārtīgi nospriegoju drošības jostu un domāju par lietotāja rokasgrāmatā izlasītajām pamācībām. Trīsreiz dziļi ieelpoju un izelpoju... Un beidzot esmu gatavs stāties cīņā ar dabas spēkiem, iegūt kaut ko jaunu un neatkārtojamu.

Brīdī, kad stūrēju sauszemes burinieku uz vēja pusi un pievelku buru, pilnībā esmu koncentrējies uz jaunā braukšanas līdzekļa vadību. Neticams paātrinājums! Vienā mirklī burinieks sasniedz ātrumu 35 km stundā un paceļ gaisā vēja pusē esošo riteni. Nosveru savu ķermeni pret vēju un uz brīdi dabūju riteņus pret zemi, kaut gan gandrīz tūlīt atkal viens no tiem ir jau gaisā. Atlaižu buru un mēģinu sasniegt kontaktu ar zemi.

Blokarts sasniedz arvien lielāku ātrumu. Spidometrs rāda jau 50 km/h. Laiku pa laikam, pakļauts vēja brāzmām, blokarts atkal paceļas uz diviem riteņiem, vai, kā to mēdz teikt jūrnieki, paceļ priekšgalu.  Ja es pārlieku pietuvojos viļņiem, tad vējš un ūdens sitas tieši sejā. Tīrie nieki, jo emocijas, kas gūtas apvienojot burāšanu, ātrumu un lidošanu, ir fantastiskas.

Reizēm gadās kāds bezvēja moments un tad varu uz brīdi atslābināties, jo ātrums samazinās. Nākamajā piegājienā, kad uzpūš spēcīgs vējš, uzskatu, ka prātīgāk ir atlaist buru, jo pludmales beigas vairs nav tālu, bet ātrums ir jau sasniedzis 60 km/h.

Esmu nolēmis, ka izdarīšu pagriezienu pret vēju. Tādā veidā, braucot pagriezienā, pastāv mazāka iespēja apgāsties. Kaut gan ātrums joprojām tomēr ir pārāk liels. Atlaižu buru un vadu burinieku uz mīkstajām smiltīm. Ātrums jūtami samazinās. Uzsāku izdarīt strauju pagriezienu, seko straujš stūres grieziens uz labo pusi un, kā par brīnumu, esmu izdarījis savu pirmo 180 grādu pagriezienu. Smiltis griežas zem riteņiem, burinieks uz brīdi apstājas un tad no jauna uzsāk uzņemt ātrumu, un tagad jau jaunā halzē. Atkal pievelku buru un drīzi vien jau sasniedzu ātrumu, kas prasa likt lietā visas manas sauszemes burāšanas prasmes, lai nepabeigtu braucienu ar riteņiem gaisā.

Pēc pusstundas braukšanas, jūtos diezgan droši. Nu jau vēlos vairāk braukt uz diviem, nevis uz trim riteņiem. Mēģinu izdarīt trikus, kurus iepriekš redzēju pamācošajā video. Pirmais 180 grādu pagrieziens jeb spins taču izdevās, un kā nākamo tad uzņemos veikt 360 grādu pagriezienu, kas nu jau prasa tomēr lielāku pieredzi. Krītu azartā un vēlos sasniegt vēl lielāku ātrumu, nobraukt vēl garāku distanci uz diviem riteņiem, kā arī sarīkot ar kādu sacīkstes. Diemžēl neredzu pludmalē citus sauszemes burātājus. Acīmredzot vairs nav tālu tas laiks, kad mūsu pludmalēs varēs redzēt jau simtiem interesantu, kas nodarbojas ar šo izklaidi.


Kad braucienu pabeidzu, aptveru, ka nemanot esmu nobraucis 50 km. Esmu mazliet smilšains un slapjš, no spriedzes mazliet noguris, bet patiesi laimīgs. Atzīšos, ka blokart sauszemes burāšana tiešām ir aizraujoša. Varētu teikt, ka pat atkarību radoša nodarbe. Sauszemes burāšana ir piemērota patiešām visiem: bērniem, tētiem un mammām, vectēviem un vecmāmiņām.


Tehniskie dati:

Blokart – buru kartings – sauszemes burinieks – smilšu burinieks – „Mīļam bērnelim vairāki vārdi!”.

Blokart Classic 3.0

Rāmis:   Metāla truba, krāsota, melna
Komplektācijā esošās buras (m2):   3,0
Masts:   Fibra no 4 daļām
Amortizatori:    Fibra
Izmantojamās buras:    2,0 līdz 4,0
Izmēri iepakotā veidā (m):   1,2 x 0,7 x 0,2
Garums (m):   1,65
Platums (m):   1,4
Augstums (m):   4,2
Svars (kg):   29
Max ātrums km/h:   90
Montāžas laiks (min):   5
Buru krāsa:    Melna

Plašāka informācija: www.blokart.ee;www.blokart.lt

Birkas: Burāšana pa sauszemi blockart 

0 cilvēki ir atstājuši komentārus par šo rakstu

Atstāj savu komentāru

Notikumu kalendārs
2020-11 Oktobris 2020
P O T C P S Sv
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  
no events