SeaClub
Reģistrācija
  • Baltsails
  • Nirvana
2010-12-13
Ievietoja: Kategorija: Dažādi

Kur veidojas laivu dizains

1

Kā daždien gadās nejauši nonācu vietā, kur top daudzu pazīstamu laivu dizains – Seaway

Saeway atrodas tiešām nekurienes vidū –  mazā ciematiņā Zapuže, 60 km no Ļubļanas (Slovēnija),kad pēc mokoša 160km brauciena pa sasnigušiem ceļiem  (izcilas kvalitātes ceļiem, tas nu ir jāatzīst ), ar auto, kuram bija vasaras riepas ( Itālijā, no kurienes iebraucām, nav ziemas riepu), nonācām Zapužes ciematiņā, gala mērķi atrast bija sarežģīti – nekādu uzrakstu. Mūs sagaidīja puisis vienkāršā Škoda auto un krietni izdilušās biksēs.  Nekas neliecināja par vietas sasaisti ar pasaules līmeņa jahtu un motorlaivu dizaina centru. Visas pazīmes liecināja par nelielu laivu darbnīcu, bet  ar lielām ambīcijām.

Brauciena uz nekurienes vidu mērķis bija saistīts ar Greenline Hybrid , beidzamo Saeawy darinājumu, koncepts pirmo reizi parādīts Diseldorfas izstādē 2009 gadā (toreiz tas piesaistīja arī manu nedalītu uzmanību), 2010 gadā turpat tika parādīta jau gatava laiva, un sākās pārdošana. Uz šo dienu ir pārdotas 120 laivas, naudas izteiksmē – aptuveni 18 Mio EUR. Laiva ir ieguvusi tādu popularitāti, ka rakstu par Greenline un Seaway  ir daudz un ko jaunu pateikt nav iespējams. Tāpēc necentīšos pārstāstīt jau uzrakstīto, iedošu būtisko teksta salīmēšanai ,kā arī atsauksmes uz avotiem. Un savus vērojumus un secinājumus.

Seaway ir izveidojoši brāļi Japec un Jernej Jakopin , 1983. gadā nodibinot dizaina studiju J&J Design. Iepriekšējā dzīvē Japec bija kardiologs, bet Jernej arhitekts. Abu hobijs bija burāšana un laivu būve, ko nolēma pārvērst biznesā. Pilno veiksmes stāstu var izlasīt Doing Business in SLOVENIA ( Finacila Times )  4 lapā.

Veiksmes stāts  tiešām iespaidīgs, pilns saraksts ir Seaway Clients, nedaudz detaļu par veiksmes stāstu ir Evolution on Seaway  un European Boatbuilder on Seaway

Pirmais klients bija valstij piederošā rūpnīca ELAN (padomju laikā zināmās slaloma slēpes), tam sekoja Japec darbs pie Jeanneau un atziņa, ka industrijā pietrūkst uzņēmuma, kas apvienotu visu nepieciešamo prototipa izveidošanai   sākot no projektēšanas līdz priekšmetam, iekļaujot ražošanas tehnoloģiju. Precīzs trāpijums   pasaule kļuva sarežģītāka: temps pieaug,  jaunas tehnoloģijas un  risinājumi rodas nepārtraukti, paturot izstrādes procesu in house,  kvalitāte krīt un izmaksas aug. Kombinācijā ar tā laika Slovēnijas izmaksām , tiek iegūta lieliska pakete. Nav ticamas informācijas par šī brīža inženiera izmaksām Slovēnijā, bet domāju, ka izmaksu priekšrocība ir joprojām.

Manā rīcībā nav  ziņas par citiem projektēšanas uzņēmumiem, salīdzināt projektu un saražoto laivu skaitu nevaru. Vai 250 projektēti  modeļi ( tiesa gan līdz dažādām gatavības pakāpēm) , kas saražoti 60,000 eksemplāros ir daudz vai ne pārāk daudz?   Bet tam arī nav liela nozīme. Kā ražošanas procesu pazinējs varu teikt, ka Seaway ir kolosāla pieredze, kura nav pārvērtusies augstprātībā. Saeway starts veidojot savu ražošanu ir ļoti argumentēts. 2003. gadā tika salīmēta pirmā oglekļa šķiedras jahta Shipman 50, gadu vēlāk Skagen 50.

Pašreiz projektu skaits ir būtiski samazinājies, tam ir saprotami  ārējie iemesli, beidzamajos gados arvien vairāk ir paša Seaway projektu, tomēr 1projekti citiem ražotājiem joprojām ir sarakstā. Tas ir nedaudz neparasti, jebkura industrija ir greizsirdīga un apakšuzņēmējam kļūstot par konkurentu, klientiem ir pamats apvainoties. Seawy varētu būt izņēmums   pašu ražojumi ir izteikti specifiski nišas produkti, ar Shipmen un Greenline tiek atvērtas jaunas nišas.

Nezinu vēsturi, bet projektu sarakstā ir arī Atlas 50, būvēts uz Skagen 50 bāzes -  parasta zvejas laiva. Seaway ir drosmīgs nišu meklējumos.

Industrijas attieksmi rādīs laiks, pašreiz tā nav situācijā, lai rādītu zobus, to nav tirgus 2008 gadā nogāzās par 50% un nekur uz augšu nav ticis. Tikmēr Seaway ir uzbūvējis jaunu rūpnīcu (atklāta 2009. gadā ) Itālijā, Monfalcone, 18.000 m2, 300m no ūdens Shipman Yard , kur ir CNC frēze detaļām līdz 45m un krāsošanas kamera 50m gariem korpusiem. Noteikti ir jābūt arī lielai krāsnij korpusu uzkarsēšanai, citādi oglekļa šķiedras epoksīda  kompozītu neiegūt. Hmm, tas ir nopietni. Tiem minēti skaitļi 23Mio EUR un 28MIo EUR.  Ja godīgi, tad tas neizklausās nesamērīgi daudz.

Rūpnīca  var ražot ne tikai laivas,  šobrīd ražo spārnus vēja ģeneratoriem (cik sapratu, tad  šobrīd laivu ražošanā nav).  Pašreiz tas noteikti ir labāks bizness par laivu būvi, patīkami noslogo iekārtas un rada sirdij tīkamu naudas plūsmu. Ja ir nauda, domājas vieglāk.

Vecā ražošana nodarbojas ar GreenlineHybrid ražošanu, strādā 2 maiņās, viena Greenline ražošanas cikls ir 12 dienas.

Te atrodas arī 2 piecasu CNC 20m mašīnas, šobrīd uz tām tiek veidots Greenline 40 korpuss.

Uz galda ir jauns Skagen un jauns Shipmen, īpašnieki joprojām tērpjas džinsos, staigā pa tiem pašiem koridoriem un laipni sveicinās ar apmeklētājiem. Tai skaitā man bija iespēja  iepazīties  ar abiem brāļiem, joprojām  50% īpašniekiem, pārējais pieder investīciju fondam. Vismaz ārēji šī izskatās laba investīcija. Interesanti būtu aplūkot 2009. gada rezultātus, 2008. gadu Seway pabeidza ar aptuveni 33 Mio EUR apgrozījumu un peļņu zem 3 Mio EUR. Grūti samērot ciparus par maz pazīstamu industriju, Motor Boats Monthly , rakstā par Greenline Hybrid, nosauc Seaway par „giant boatbuilding and design group”. Var būt tā arī ir. Katrā ziņā man izdevās pabūt šī „giganta” vienā no birojiem un ražošanām.

Ar šo nu pasaciņa (galvenokārt balstīta uz publiski pieejamo informāciju   rūpīgi strukturētu story behind it) ir galā, nākošais būs stāsts par Greenline Hybrid, balstīts uz paša iegūtu un saprastu informāciju.

Redzētais un lasītais raisīja filosofiskas pārdomas par lietu kārtību. Kam ir jānotiek, lai tā notiktu? Lai brīdī, kad industrija krakšķ, puiši no nekurienes vidus būvētu jaunu rūpnīcu un plānotu jaunus modeļus? Jau sen neticu uz ilgtermiņa plāna balstītas apzinātas darbības rezultātiem. Ir nepieciešama skaidra vīzija, veselais saprāts un liela interese par to, ko dari. Tad nepaslīd garām izdevības, kuras ir vienmēr. Kā tās atšķirt, kā ieraudzīt pareizo? Te vairāk palīdz pieredze un skats no malas, nevis tirgus analītiķi un stratēģijas plānotāji ( šarlatāni un sektanti ).

Abi pareizie instrumenti ir Seway  rīcībā: no 1983. gada sāka veidoties pieredze, ap 1993. gadu - jau  izpratne un pēc 2000. gada  - skaidrs skats no malas. Un lieliska pieeja laivu tirgum.

Tomēr, arī ārējie apstākļi ir svarīgi, lai gāztu lielu vezumu, vajag daudz resursu vai arī labu atbalsta punktu, pareizu spēka pielikšanas punktu un sviru. Seaway to izpildīja: Elan veidoja atbalsta punktu, sākotnējās izmaksu priekšrocības veidoja sviru. Vēl vajag laiku, vezumu nevajag gāzt ātri, ar mazu spēku, bet pacietīgi.

Katra krīze ir savā veidā unikāla, tomēr atgūstoties no krīzes  dažas lietas izpildās vienmēr, viena no tām – kardināli izmainās tirgus. Svarīgi ir ieiet krīzē ar pareizām iestrādēm plauktā. Un naudu, lai pārvērstu iestrādes par produktiem atdzimstošā tirgū. Tam ir domāta vīzija.

Seaway vīzija ir precīzi definēta Slovenian Innovation, otrās lapas puses apakšā ( fragments pa labi). Man grūti izvērtēt Seway vīzijas par nākotnes tirgu, neesmu par to domājis un izlasītais mani maz skar. Tomēr nevar noliegt –  vīzija ir loģiska, skaidri un precīzi formulēta.

Un tomēr, lai vīzija nekļūtu par ilgstošu dzīvi veiksmes priekšnamā,  nepieciešams tas, ko Amerikāņi sauc par Industrial commons   atrodoties  vietā bez laivu būves (vai vismaz kompozītu materiālu apstrādes ) tradīcijām un aktīviem procesiem, var radīt vienu (pat dažas) unikālas laivas, bet to nevar pārvērst par kvalitatīvu procesu, kurš ģenerē pozitīvu naudas plūsmu.

Raksta autors: Zigurds Spunde

Birkas: Saeway Slovēnija laivu dizains 

0 cilvēki ir atstājuši komentārus par šo rakstu

Atstāj savu komentāru

Notikumu kalendārs
2017-10 Septembris 2017
P O T C P S Sv
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30