SeaClub
Reģistrācija
  • Baltsails
  • Nirvana
2011-01-05
Ievietoja: Kategorija: Dažādi

Greenline Hybrid 33 – jauna lappuse atpūtas laivu būvē vai vienkārši laba laiva? (2)

Greenline  pagaidām  ir vienīgais risinājums, kuru  vērts papētīt, saistošs ar tehniskajiem risinājumiem  un izpildījumu.

Publicētais projekta uzsākšanas datums ir 2007. gada decembris,  konceptu redzēju Diseldorfas izstādē 2009. gadā (tas izskatījās visai tāls no produkta), bet jau augustā ūdenī tika nolaista pirmā laiva. Oficiālā modeļa atrādīšana publikai – 2009. gada septembris, Amsterdama. Pats to apskatīju 2010. gada Diseldorfas izstādē. Jāsaka godīgi, datumi nav mana stiprā puse, kamēr neizlasīju projekta vēsturi, domāju, ka konceptu redzēju 2008. gadā. Tik īss laiks no koncepta līdz gatavam produktam likās nesamērīgi  īss, koncepts nav vienkāršs. Ieguldīti 3 Mio EUR. Vajag Seaway iespējas un pieredzi, lai to izdarītu (skat. rakstu par Seaway ).

Kam ir domāts Greenline? Par to  ļoti precīzi pateicis Japec Jakopin (viens no Seaway  līdzīpašniekiem un dibinātājiem) savā intervijā Europian Boatbuilder Slovenian Innovation  otrās lpp. apakšā. Koncepts pamatā ir adresēts pieredzējušiem,  bet no diskomforta piekusušiem burātājiem un jaunai laivotāju paaudzei. Komfortabla un jūras spējīga,  bet vienlaicīgi efektīva iekšējos ūdeņos, laiva ar augstu lietošanas vērtību  – samērīga cena, zemas uzturēšanas un gaitas izmaksas. Tiem lietotājiem, kuriem laiva ir statusa apliecināšanai ar ātrumu un troksni, Greenline nav domāts. Tomēr ir atstāta vieta arī Greenline īpašnieka statusa apliecināšanai   Hybrid pakete par 25,000 EUR,  ja vēl gribās – saules paneļi par 7000 EUR. Zaļā domāšana kopumā ir ekstra bez reāla seguma tagadnē, statusa apliecināšana ar ieguldījumu nākotnē ir atbalstāma. Atšķirībā no kārtējā , vēl lielākā motora un aiz sevis radītā viļņa, trokšņa, kā arī atstātās CO sliedes,  Hybrid pakete dod reālu ieguvumu   saglabājot komforta līmeni tiek patērēts mazāk degvielas un tīkla elektrības, būtiski uzlabojas manevrēšana mazās gaitās.

Projektā ieguldīti  3Mio EUR, 2010. gadā pārdotas 120 laivas (lielākais tirgus   Nīderlande ), no tām 77 ir ar Hybrid versijā. Te nu jāatzīmē, ka pārdošana atpaliek no plāna tieši par tik, par cik ir sarukusi laivu tirdzniecība kopumā  – 2010.gadā bija plānotas 207 laivas.

Koncepta testa laiva joprojām ir ūdenī  Portaruž ostā (Slovēnija), gala rezultāts ļoti īsā laikā  ieguvis būtiski atšķirīgu kvalitāti. 

1Nelietderīgi  ir  pārstāstīt jau uzrakstīto, galvenā informācija  atrodama GREENLINE_Catalog tehniskā informācija.

Greenline Power Pack, dažādi attēli Greenline Pics. un Greenline Press .

Informācijas   daudz un tā ir kvalitatīva. Ļoti labi raksti par testiem  atrodami  Motor Boat and Yachitng on Greenline 2010. Jūnijs un. Motor Boats Monthly on Greenline. 2010. gada Jūnijs.

Lai gan visi raksti spēcīgi asociējas ar reklāmas rakstiem, kopumā pilnīgi pievienojos visam rakstītajam, laiva ir nevainojama no arhitektūras (nu patīk man tas veco laiku piesitiens) un no ergonomikas viedokļa. Kā man bija apnikusi mūžīgā sadzīve pagrabā, ar maziem lodziņiem. Beidzot saprātīga izmēra laiva ar normālu gaišu salonu, ērtu kajīti un,  kas mana izmēra cilvēkam ir svarīgi, dušu un WC.  Iekšējā apdare ir lamināts, nedaudz atgādina iebūvētu skapi, tomēr lamināta kvalitāte ir tik laba, ka pirmajā reizē nācās rūpīgi papētīt virsmu, lai nekļūdītos.  Interjers  nevainojums   tas nemēģina mani uzrunāt,  ir funkcionāls un rada jauku fonu nesteidzīgai rosībai.

Stūres vietas organizācija, transformējamais krēsls, nokāpšana kajītē  utt. funkcionē organiski, nav jāpiedomā kā pagriezties, kā pietupties un pie kā pieturēties. Arī uz klāja viss ir kārtībā.

Esmu bez gala piekasīgs pie detaļām, sevišķi tāpēc, ka šī nav mana sapņu laiva  (varētu kritizēt uz nebēdu ), par maz saskares ar vēju,  par daudz komforta, salonā ir viss tas pats, kas mājas virtuvē. Tāds ļoti kompakts dzīvoklis / vasaras māja. Kaut gan vairāk līdzinās peldošai,  ļoti kvalitatīvai riteņu mājai. Tomēr neņemiet šo vērā   man laiva var būt tikai no koka un cienījamā vecumā, šis ir augstākais vērtējums, ko varu sniegt izcilam jogurta traukam.

Ja nu tomēr par sīkumiem, tad tie ir:

  • skats uz ahteru atkal atgādina skapi ar spoguļdurvīm; 1
  • durvis skapī nav pārāk platas  (priekš manis pat izteikti šauras)
  • durvis ir bīdāmas un atvēršana prasa zināmu intelektu sākumā un iemaņas vēlāk. Ekstremālā situācijā es tās izlauztu ( kas neizdotos, jo ir labi iebūvētas), bet  izdomāt kā atvērt nebūtu laika.

Šī konstrukcija ir nodeva salona komfortam, tomēr skapja siena lieliski transformējas un savieno salonu ar kokpitu, tādējādi to padarot plašāku. To var pieciest, gan jau arī durvis var iemācīties atvērt.

Toties no tehnikas viedokļa,  laiva ir gandrīz pati pilnība. Beidzot viena laiva,  kur elektromotors tiešām pilda savu funkciju   pārvieto laivu bez trokšņa saprātīgā ātrumā un attālumā. Interesanti, vai šī īpašība spēs pārvilināt uz motorlaivu no galu rakstīšanas nogurušus burātājus?

Īpaši interesants ir korpusa koncepts, sapārojot jahtu (zemūdens līnija) un motorlaivu (virs ūdens līnijas), ir iegūts jauns korpusa tips ar skanīgu nosaukumu –   Supper displacement hull. , ir iesniegts patenta pieteikums.

Ar nelielu piepūli var tikt klāt visiem būtiskajiem agregātiem   ventiļiem, filtriem,  akumulatoriem. Nekas nav noslēpts vietā, kur vienīgā iespēja piekļūt ir sazāģēt korpusu, tomēr visur ļoti viegli nebūs. Ļoti laba elektroinstalācija, slēdži ērti pieejami, loģiski izvietoti.

Veidojot laivu, Seawy bija uzstādījis 3 uzdevumus:

  • Komforts. Ar to viņiem ir izdevies tik galā.
  • Maintenance free , to rādīs laiks, vismaz iesākums ir labs, piekļūšana agregātiem nav ļoti ērta, nav ko grābstīties.
  • Pieejama cena. Par to stāsts seko.

Greenline ir lieliska atbilde dažādo bezsejas  jogurta trauku, visādu saules dejotāju, meklētāju un jūras līniju vilcēju pūlim, kurus vienu no otra atšķir tikai nosaukums. Laiva ar seju un svaigu profesionālu skatījumu, nevis kārtējais amatieru mēģinājums būt citādiem (kopumā ļoti apsveicami mēģinājumi, tāpēc vajag piedot to neveiklumu) vai pieredzējušu dizaineru mēģinājums (nogurdinoši savā bezcerīgumā ) pārgrupēt jau zināmas patiesības, lai iegūtu kārtējo, ne vienmēr uzlaboto, labi zināmā mutāciju.

Greenline koncepts ļauj  Seaway iziet no tiešās cenu konkurences, piedāvājot būtiski atšķirīgu skatījumu. Jo pēc būtības nekādi brīnumi ar cenu notikt nevar   materiālu,  izstrādes un pārdošanas izmaksas visiem ir puslīdz vienādas, tā ir funkcija no laivas izmērā, atšķirība ir piedāvātājā paketē un uzrunātājā auditorijā.

Ko tas maksā?  Man bija iespēja piedalīties  laivas pirkšanas procesā, tāpēc ir skaidrība par cenu realitātēm.

Bāzes cena ir 89,900 EUR  (bez PVN). Bāzes komplektācijā ir 75zs VW dīzelis.

Statusa apliecināšana - Hybrid versija maksā 25,000 EUR, kopā 114,900 EUR (bez PVN).

Statuss pluss pakete ir Hybrid + saules paneļi – 32,000 EUR, kopā 121,900 EUR(bez PVN).

Lielais motors (165 zs ) maksā papildus 8,900 EUR, bet to neapskatu, to vajag , lai izceltu laivu uz 15 mezgliem, kas pilnīgi notikti netrāpa zaļajā koncepcijā.

Diemžēl par šo cenu piemērota laiva kuģošanai nesanāks, vajag papildus lietas. Te nu var diskutēt par to, ko vajag, bet bez 120,000 EUR un attiecīgi 145 EUR (bez saules paneļiem) Hybrid  versijā cauri netikt.

Tam ir jāpieskaita transports no Slovēnijas  (6000 – 8000 EUR ), sagatavošanai ielaišanai (balsti, zemūdens daļas krāsošana, ugunsdrošība, drošības aprīkojums, flagštoks ar Latvijas karogu, utml.),  pati ielaišana (bez lielās traversas celt nedrīkst,  bet laiva ir viegla   5000 kg ), apdrošināšana, kas uztaisa vēl  + 10,000 EUR.

Gala cena Latvijā, laiva ielaista ūdenī,  būtu 138,000 EUR vai  163,000 EUR Hybrid versijā bez PVN,  vai 167,000 un 197,000 EUR Hybrid versijā ar PVN. Nemāku spriest par to, kas ir lēti vai dārgi, bet gluži pa velti komforts un zaļā domāšana gan nav, lai gan labi aprīkotai 33’ laivai cena šķiet adekvāta. Piezīme  -  cena, protams,  atkarīga no sarunas ar pārdevēju, te ir tikai indikācija. Ja kāds vēlas iegūt cenu lapu un bāzes specifikāciju – rakstiet zigurds@salons.lv,  nosūtīšu.

Pamēģinām parēķināt no otra gala, cik maksātu viena stunda komforta baudīšanas un zaļās domāšanas īstenošanas.

Aprēķins  balstīts uz sekojošiem parametriem:   laivas pilnā pašizmaksa 135,000 EUR un 160,000 EUR Hybrid attiecīgi ( ar PVN uz šādām lietām mums joprojām ir īpašas attiecības) un tā zaudēs pusi vērtības piecos gados.  Sezonā ir 100 un 150  (lai ir divi aprēķini ) motorstundas,  papildus tam 100 –  150 stundas uz laivas (ne jau visu laiku kuģo). Šie skaitļi  ņemti no paša pieredzes un publicētās statistikas   Zviedrijā (Stokholmā ) ir vidēji 100 motorstundas sezonā.  Anglijā tiek pieņemts, ka aktīvā laivošana ir 35 dienas sezonā.

Manipulācija ar skaitļiem noved pie 16,000 EUR un 18.500 EUR gada izmaksām / izdevumiem un, attiecinot uz 200 stundām, iegūstu aptuveni 85 EUR/st un 100 EUR/st  Hybrid versijā. Saprātīgas izmaksas, ņemot vērā, ka gaitas izmaksas 4 EUR/st ( 7 mezgli - 4l/st ) ir ierēķinātas. Pat dubultojoties degvielas cenai,  ietekme uz stundas izmaksu ir neliela.

Pilnīgi iespējams, ka komforta līmenis ļaus palielināt stundu skaitu uz 300 st. sezonā, kas noved pie patīkama stundas izmaksas krituma uz 60 EUR/st un attiecīgi 75 EUR/st Hybrid versijā.

Hybrid versijā gandrīz noteikti  var iztikt ar vienu bāku sezonā ( 430l). Gaitas izmaksas joprojām  ir augstākas kā jahtai (pieņēmums, nemāku novērtēt buru un takelāžas nolietojumu sezonā ), bet saprātīgi vairāk, kas ir laba cena par pieejamo komfortu.

Nekādi nepretendēju uz aprēķinu precizitāti, tie ir tikai indikācijai un salīdzināšanai. Lai gan  – ar ko salīdzināt? Atbilstoša izmēra displacement laivas nepiedāvā Greenline komforta līmeni, to pašu var teikt arī par semidisplacement laivām. Ātrgaitas laivām gaitas izmaksas ir samērojamas ar gada izmaksām, te vispār nav vieta salīdzinājumam (Greenline brošūrā redzamais salīdzinājums nekorekts reklāmas triks ). Tāpēc palikšu pie skaitļiem , kādi tie ir.

Hybrid sistēma daudz lielākā mērā palielina cenu, caur to arī uz laivošanas stundu attiecināto vērtības samazinājumu, kā sniedz reālu ieguldījumu stundas izmaksu samazinājumā.

No aptuveni 5000 stundām gadā, kuras pavadām rosoties, noteikti var atrast 200-300 izklaides stundas, kuras maksā to pašu, bet ieguvums ir daudz sliktākas kvalitātes. Ar Greenline konceptu Seaway varētu izdoties uzrunāt tos potenciālos lietotājus, kuriem ir nauda atpūtai, kuri gribētu būt uz ūdens, bet nav gatavi atteikties no ierastā komforta.

Aprēķinā netiek ņemtas vērā kapitāla izmaksas un no kapitāla neiegūtā peļņa. Lēnu un komfortablu laivu pērk pilsoņi, kuri ir sasnieguši  finansiālu briedumu, nevis vēlas dzīvi baudīt lielā ātrumā un šodien, jo rītdiena  nezināma un var nepienākt.

Vienīgais lielais nezināmais ir laivas un sistēmu ilgmūžīgums, kas var ievest būtiskas korekcijas izmaksu aprēķinā   LiPo akumulators noteikti nav lēts prieks. Laivai ir 5 gadu garantija, bet nenoprasīju,  ko tad īsti tā sedz – tikai Greenline paša ražojumu vai arī iebūvētās sistēmas, tai skaitā LiPo akumulatoru, saules paneļus un ģeneratoru / elektromotoru.

Kur to iegūt? Oficiāli Baltijas reģiona dīlera statuss ir Somiem, Greenline mājas lapā joprojām nav atrodams, tāpēc kompānijas nosaukumu neminēšu.

Ir Zviedrija, Bavariasverige,  kuri mums laivu laipni izrādīja, bet vēlme pārdot nesekoja.

Pastāv iespēja (vismaz varēja ) nopirkt no rūpnīcas, kas konkrētajā gadījumā tika īstenots. Vietā ir jautājums par apkopi - vai Latvijā ir VW Marine serviss? Ir ziņas, ka VW dīzeļus apkalpos Cummins, tas atvieglos situāciju.

Jācer, ka Seaway būs izdevies īstenot konceptu par maintenance free laivu, pretējā gadījumā mūsu servisa inženieriem būs iespēja parādīt savas spējas pielāgoties jaunām tehnoloģijām. Tomēr, šie ir tehniski jautājumi, ne tas vien ir atrisināts.

Kopsavilkums. Izņemot galīgus sīkumus, piesieties nav kur. Kā tas viss strādās ilgtermiņā, mēs uzzināsim visai drīz, zinu dažus Grenline īpašniekus, noteikti pajautāšu. Sīkas ķibeles ir neizbēgamas, lielā cīņa par izmaksu optimizēšanu ņēmusi savu tiesu, tomēr to varēja novērot tikai nekritiskās vietās.  Joprojām neliek mieru stūres cilindra stiprinājums, bet tās varētu būt sekas no manas tieksmes uz drošām un harmoniskām konstrukcijām.  Ieziemojot motoru,  jāatceras iepumpēt klusinātājā antifrīzu , ūdens izlaišana nav paredzēta. Bet citādi viss ir būvēts labi un pārdomāti.

Visiem, kuri domā, ka zaļā enerģija ļauj ietaupīt,  jāatslābst. Papildus ieguldījums Hybrid paketē neatmaksāsies nekad, tā  ir tikai cena par komfortu un nodeva tehnoloģiju attīstībai. Kā pārdošanas arguments, tas darbojas lieliski.

Kopumā Greenline Hybrid ir lielisks produkts, apvieno it kā neapvienojamas lietas neizdarot sāpīgus kompromisus.  Tas rosināja uz Hybrid piedziņas dziļāku izpēti, raksts par to būs nākošā gada Februārī / Martā.

Birkas: Greenline Hybrid 33 

2 cilvēki ir atstājuši komentārus par šo rakstu

  • Jurijs Vitte
    2011-01-09

    Zigurd, tev tiešām "aizgājis'' horizonts. Esi sajaucis burātājus ar jahtsmeņiem.
    Labi ja tev izdotos tos komforta cienītājus kaut kur aizvākt... . Uz normāla burinieka motoru tik bieži nemaz nelieto, bet ja lieto,- tad nav daudz dzirdams. Rekomendēju kā cilvēkam ar īpašām vajadzībām pirkt debarkadieri. Tad nekantēs , nešūpos un būs kluss...kā zārkā. Varēsi izvietot rakstus būdams horizontālā stāvoklī.
    Dzīvo zaļi!

  • -//-
    2011-01-11

    spriežot pēc bildes kuģītis ar dīzeļ-elektrisko dzinēja tipu. Tādi parasti ar ar
    nelielu effektivitātes koeficientu. No turienes arī 19,20g.s.sākuma arhitektūra.
    Tapēc aicinu tautu pievērsties tieši burāšanai .Pie kam darīt to ar jebkuru braucamā tipu. Sacīkstēs ir arī azarts.
    Tas ļaus pavadīt dienu uz ūdens ar emocionālu pacēlumu un arī pietiekamu fīzisku slodzi. Iznāks galu procesā arī neslikti jūrnieki.
    A kam vajad nekustīgi un klusi,- var griesties K.M.K. kanālu kompānijā.Tikai 5 laši par braucienu! Lēti un labi. Viņiem jau četri braucamie un visi ar"piesitienu"

Atstāj savu komentāru

Notikumu kalendārs
2017-10 Septembris 2017
P O T C P S Sv
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30